Μια επαναστατική καινοτομία στην αναζήτηση δεδομένων

Έναν νέο εγκέφαλο για τη μηχανή αναζήτησής της αναπτύσσει με ταχείς ρυθμούς η Google.

Ο αλγόριθμος MUM -Multitask Unified Model- είναι, όπως τόνισε στη διαδικτυακή σχετική ενημερωτική συνάντηση ο Πάντου Ναγιάκ, αντιπρόεδρος του Google Search, «ένα ορόσημο στην προσπάθειά μας να κατανοήσουμε τη γλώσσα. Η καλή κατανόηση της γλώσσας είναι θεμελιώδης, ώστε να καταλαβαίνουμε τα ερωτήματα που τίθενται από τους χρήστες». 

Η τεχνολογία MUM φιλοδοξεί να λύσει ένα πρόβλημα που αντιμετωπίζουν δισεκατομμύρια χρήστες ανά τον πλανήτη στην προσπάθειά τους να πραγματοποιήσουν μια επιτυχημένη αναζήτηση, σε 75 διαφορετικές γλώσσες: συχνά χρειάζεται να θέσουν πολλαπλά διαδοχικά ερωτήματα, ώστε να λάβουν την απάντηση που χρειάζεται. Η εμπειρία έχει δείξει, ότι κατά μέσο όρο οι άνθρωποι μπορεί να κάνουν έως και οκτώ αναζητήσεις για να λάβουν απάντηση σε ένα περίπλοκο ζήτημα. 

Χαρακτηριστικό παράδειγμα που χρησιμοποιείται στην παρουσίαση της νέας τεχνολογίας είναι ένας χρήστης που, αφότου σκαρφάλωσε σε μια οροσειρά, λίγους μήνες μετά επιθυμεί να επισκεφθεί μια άλλη και αναζητεί οδηγίες για το τι πρέπει να κάνει διαφορετικά, ανάλογα με τις καιρικές και μορφολογικές συνθήκες, το υψόμετρο, τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της οροσειράς, τα μονοπάτια κ.λ.π. Αν μπορούσε να απευθυνθεί σε έναν ειδικό, αυτός θα του έδινε συγκεκριμένες οδηγίες για κάθε ένα από τα ερωτήματά του, ακόμη και για κάποια που δεν θα είχε σκεφτεί. Το MUΜ φιλοδοξεί να γίνει αυτός ο ειδικός – και όχι μόνο για τον ορειβάτη του παραδείγματος, αλλά για όλους τους χρήστες και τις περίπλοκες καταστάσεις με τις οποίες έρχονται καθημερινά αντιμέτωποι.

Μεσοπρόθεσμα το MUM θα μπορεί να λειτουργήσει αποτελεσματικά αξιοποιώντας δεδομένα κειμένου και φωτογραφιών –όπως ο ορειβάτης του παραδείγματός μας θα μπορούσε να ανεβάσει μια φωτογραφία από τις μπότες του, ρωτώντας αν είναι κατάλληλες για την ανάβαση της οροσειράς– και μακροπρόθεσμα θα εκπαιδευτεί σε δεδομένα ήχου και εικόνας. 

Τους τελευταίους μήνες δόθηκαν στο MUM δεδομένα αναφορικά με όλους τους διαφορετικούς τρόπους που οι άνθρωποι ανά τον πλανήτη αναζητούσαν πληροφορίες για τον κορωνοϊό, χρησιμοποιώντας διαφορετικές ονομασίες. Το ίδιο συνέβη και σε ό,τι αφορά τα εμβόλια: καταγράφηκε ότι είχαν περισσότερες από 800 ονομασίες. Διαπιστώθηκε ότι το MUM είχε τη δυνατότητα να αναγνωρίζει σε δευτερόλεπτα όλες αυτές τις ονομασίες και να παρέχει αξιόπιστες πληροφορίες σχετικά με τα εμβόλια. 

Η τεχνολογία της μηχανικής μάθησης (Machine Learning) είναι θεμελιώδης στην εξέλιξη του MUM, η χρήση της, ωστόσο, γίνεται στη βάση μελετών που διαθέτει η Google σχετικά με το πώς αυτή μπορεί να γίνει με τρόπους που μειώνουν το αποτύπωμα άνθρακα. 

Πηγή